Pracownia Akustyczna Kozłowski zaprojektowała akustykę i technologię
estradową, a także wizualny projekt adaptacji akustycznej
w nowej sali koncertowej Miejskiej Szkoły Artystycznej I stopnia
im. Konstantego Ryszarda Domagały w Mińsku Mazowieckim.

Do prac projektowych PA została zaproszona w styczniu 2016 roku. Powierzono jej powtórne zaprojektowanie:

  • adaptacji akustycznej,
  • systemu nagłośnienia koncertowego,
  • systemu nagrywania,
  • systemu nagłośnienia kinowego,
  • koordynację projektu w szczególności w zakresie technologii estradowej.

Głównym zadaniem w tym obiekcie było pogodzenie kilku różnych funkcjonalności dla jednej sali:

 

  • sala kinowa,
  • sala wielofunkcyjna (spektakle teatralne lub koncerty nagłaśniane sprzętem elektroakustycznym),
  • sala do organizacji koncertów akustycznych w ramach Miejskiej Szkoły Artystycznej I stopnia.

 

Poprzedni projekt dotyczył spełnienia wymogów jedynie sali filharmonicznej co wykluczało spełnienie wymagań akustycznych dla kina i koncertów nagłaśnianych.

Pracownia Akustyczna przystępując do prac projektowych „otrzymała” już istniejącą skorupę betonową budynku, przez co kształtu sali i jej dopasowania do bryły całego budynku nie mogła już zmienić.

Zaprojektowane przez Pracownię Akustyczną rozwiązanie stawia duży nacisk na strukturę odbić typową dla sali filharmonicznej, przy chłonności akustycznej sali na wyższym poziomie, niż ma to miejsce w przypadku klasycznej sali koncertowej. Natomiast wydłużenie odpowiedzi impulsowej sali, odbywa się za pomocą systemu wsparcia akustyki, co umożliwia swobodne przestrajanie parametrów akustycznych przy zachowaniu najwyższej jakości wymaganej od sal filharmonicznych. Takie podejście do akustyki wnętrza i jej przestrajania spowodowało, że osiągnięto idealne brzmienia bez żadnych kompromisów podczas koncertów filharmonicznych z wykorzystaniem instrumentów akustycznych ale także uzyskano podczas projekcji kinowych dźwięk spełniający wymagania organizacji filmowych jak również klarowne nagłośnienie podczas koncertów rozrywkowych.

System elektroakustyczny wykorzystuje transmisję sygnałów fonicznych w formacie Dante pomiędzy przedwzmacniaczami mikrofonowymi, konsoletą cyfrową (zlokalizowaną na specjalnym stanowisku realizatora na widowni), wzmacniaczami mocy w amplifikatorni. Nagłośnienie składa się z klastrów lewy-prawy bazujących na sześciu modułach kompaktowego systemu line-array każdy. W klastrach tych podwieszone są również zestawy odpowiadające za odsłuch typu side-fill, co umożliwia szybkie zrealizowanie odsłuchu scenicznego bez konieczności rozstawiania odsłuchowych urządzeń głośnikowych. W klastrze centralnym podwieszone są trzy subwooferty zestrojone do pracy kardioidalnej, dzięki czemu uzyskano wyrównany bas na widowni przy jednoczesnym ograniczeniu energii w zakresie małych częstotliwości na scenie. Sala jest wyposażona w komplet głośników odsłuchowych, statywów, mikrofonów, okablowania mobilnego, przyłączy sygnałowych umożliwiających podpinanie: mikrofonów: odsłuchów, kamer video. W kabinie akustycznej zlokalizowane są urządzenia umożliwiające realizowanie i edytowanie nagrań wielośladowych. W systemie zastosowano cyfrowe mikrofony bezprzewodowe.

Osobnym blokiem jest nagłośnienie kinowe. Głośniki zaekranowe mogą być podnoszone do góry przy pomocy specjalnych sztankietów w sytuacji kiedy ekran jest zwinięty. Możliwe jest także całkowite usunięcie z sali nagłośnienia zaekranowego. Na ścianach bocznych i tylnej widowni zamontowane są zestawy głośnikowe pracujące jako kanały surround podczas projekcji kinowych lub jako kolejne kanały w systemie wspierania akustyki. Takie podejście umożliwiło optymalne wykorzystanie wszystkich zainstalowanych komponentów.

 

Szczegółowy opis znalazł się na łamach gazety Live Sound.

 


 

fot. Bartosz  Hołoszkiewicz