Akustyka architektoniczna - Opera na Zamku, Szczecin

 

Projekt opracowywany dla Opery na Zamku w Szczecinie obejmował kompleksowo technologie teatru muzycznego w tym akustykę architektoniczną.

Projekt obejmujący całość problemów technologicznych i akustyki architektonicznej obiektu mieszczącego się w Zamku Książąt Pomorskich
w Szczecinie, dotyczył:

  • opracowanie wytycznych dla akustyki architektonicznej na podstawie
    pomiarów akustycznych i projektu akustycznego,
  • system elektroakustyczny całego obiektu,
  • system inspicjenta
  • oświetlenie sceniczne,
  • mechanika sceniczną górna i dolna wraz ze sterowaniem,
  • system informacji dla widza Digital Signage (agenda).

 

Na potrzeby akustyki architektonicznej opracowano wytyczne dotyczące m.in. izolacyjności akustycznej stolarki oraz przegród budowlanych.

Wytyczne dotyczące akustyki architektonicznej zawierały również rozmieszczenie oraz charakterystykę okładzin ściennych.

Pomieszczenia o akustyce kwalifikowanej:

  • sala teatralna,
  • sala kameralna,
  • sala prób chóru,
  • sala prób baletu,
  • sala prób orkiestry,
  • sala prób wokalnych,

były przedmiotem szczególnej troski w ramach projektowania akustyki architektonicznej.

Dla foyer Opery na Zamku został zaprojektowany system Digital Signage na potrzeby emisji materiałów marketingowych oraz podglądu właśnie rozpoczętych przedstawień dla spóźnialskich widzów.

System elektroakustyczny został zaprojektowany tak, aby współgrać z naturalnymi walorami obiektu wynikającymi z akustyki architektonicznej i został zbudowany w oparciu o cyfrowy system transmisji sygnałów fonicznych.

Medium transmisyjnym w większości są przewody światłowodowe. Każdy z czterech użytkowników systemu może dostać niezależny komplet sygnałów w postaci cyfrowej, a co więcej każdy z nich ma niezależną kontrolę nad regulacją wzmocnienia przedwzmacniaczy mikrofonowych. System rejestracji wielośladowej umożliwia rejestrację 64 sygnałów.

System nagłośnieniowy oparto na pasywnym systemie głośnikowym dostrojonym do akustyki architektonicznej. Dla odtwarzania małych częstotliwości zastosowano kardioidalne subwoofery pracujące monofonicznie, dzięki którym poziom niskich tonów na scenie ulega znacznemu obniżeniu, co umożliwiło zachowanie walorów akustyki architektonicznej.
Dodatkowo w systemie głośnikowym zostało przewidzianych kilkanaście kanałów efektowych umożliwiających zrobienie nieszablonowych planów dźwiękowych współgrających z akustyką architektoniczną. W projekcie uwzględniono również bezprzewodowy system odsłuchu osobistego zwanego popularnie „uchem”.

 


 

fot. Adam Słomski

 

Nazwa: Opera na Zamku, Szczecin
Adres: 70-540 Szczecin, ul. Korsarzy 34
Inwestor: Opera na Zamku w Szczecinie
Projekt: wrzesień 2010
Realizacja: początek kwiecień 2011
Publikacje: zobacz
Pracownia
 
architektoniczna: MXL4 architekci