Gdzie powinien znajdować się realizator dźwiękuWydawać by się mogło, że oczywistym dla wszystkich jest fakt, że realizator dźwięku powinien znajdować się w miejscu, gdzie może dobrze wykonywać swoją pracę.

Przykłady zaczerpnięte z wielu polskich obiektów niestety dowodzą czegoś zupełnie innego.
Realizator nagłośnienia widowni powinien znajdować się:

  • na widowni,
  • w miejscu akustycznie reprezentatywnym,
  • zapewniającym równocześnie dobrą widoczność sceny.

W tym miejscu osoba ta powinna słyszeć efekty swojej pracy w sposób odpowiadający temu, jak odbiera to większość widzów. Nie spełnienie tego wymogu sprawi, że realizator najzwyczajniej nie wie w rzeczywistości, jakie są efekty jego pracy.

Realizatorzy dźwięku przez lata zmuszani do pracy w nieodpowiednich miejscach próbują radzić sobie poprzez uwzględnianie w sposobie realizacji dźwięku różnicy pomiędzy tym, co słychać na ich stanowisku pracy a tym, co słychać na widowni. Takie rozwiązanie oczywiście jest skazane na porażkę i należy je traktować raczej jako próbę poradzenia sobie w sytuacji bez wyjścia niż rzeczywiste rozwiązanie problemu.

Realizator nagrań powinien znajdować się w reżyserni:

  • dobrze odizolowanej akustycznie,
  • dobrze zaadaptowanej akustycznie.

Te dwa wymagania wydają się w miarę często docierać do decydentów.

Niestety wymóg mówiący o pożądanej bliskości reżyserni i miejsca, z którego się nagrywa, czyli nie tylko pomieszczenia studyjnego, ale również sceny czy estrady, już nie jest powszechnie brany pod uwagę.
A przecież czas fizycznego dotarcia realizatora do muzyka czy mikrofonu jest niejednokrotnie kluczowym parametrem funkcjonalnym w pracy nagraniowej. Jest to znacznie bardziej istotne niż naturalna widoczność na scenę, którą można z powodzeniem zastąpić podglądem wideo, zwłaszcza, że taki podgląd jest nawet bardziej funkcjonalny w przypadku zaciemnienia czy nawet delikatnego oświetlenia sceny.